Stockbåt i bysjön, Rättvik
Dendrokronologisk undersökning

av Torbjörn Axelson, juli 2011

Den högra halvan av stockbåten. Notera urtagen efter tenarna som hållt samman delarna.

Aktern med tre av märkena efter prov-
tagningen, 1b, 1c och 1d.
(Klicka på bilden!)
Den 5 juli 2011 begav jag mig till Rättvik och Nils Björ i Björstugan och tillsammans med honom vidare till den närbelägna Bysjön. Där tog jag med tillväxtborr fem prov för dendrokronologisk datering i en stockbåt i norra änden av sjön, ungefär . Båten består av två halvor, varav den högra är uppdragen på land vid båtplatsen, medan den andra ligger på drygt halvmeterdjupt vatten på mjuk botten kanske 40 meter väster därom. Fyra av proven togs i den uppdragna delen, och ett i den som ligger i vattnet. Det senare togs från en eka, genom båtbotten, utan att rubba båtdelen ur läge. De fyra första proven togs med sådan överlappning att de skulle kunna läggas samman till en gemensam serie. Båtens utformning gör ju att det inte på något ställe går att ta ett enda prov som omfattar både ytved och centrumved. Provet i den del av båten som ligger kvar på bottnen togs för att försöka avgöra huruvida båda halvorna är från samma träd eller från olika.

Virket är mycket frodvuxet med huvudsakligen över två millimeter breda ringar. De två innersta proven (1c och 1d) och provet från den andra halvan (2a) gick bra att passa ihop till en serie som visar sig övertygande täcka perioden 1669-1727, varigenom det alltså även visar sig att de båda båthalvorna med största sannolikhet är tillverkade av samma träd. Denna serie ger T=6.81 mot vår regionala referens ("SödraDalarna"), och T>5 mot en lång rad referenser från regionen. De två återstående proven passar bra med varandra, men inte helt övertygande mot den första serien. Genom foto på provstället vet jag dock att prov 1b ska innehålla ca 15 yngre årsringar än 1c. Där finns en okulär passning, som dock implicerar att 1709 års ring antagligen fattas i prov 1b.2 Om denna sammanfogning accepteras - vilket jag finner rimligt - dateras den yttersta fullständiga ringen (i 1a) från 1738, med vårved bevarad för 1739.3 Några ringar kan ha skavts bort, men troligen inte mer än enstaka, eftersom de är så breda (omkring två mm). Båten är därför tillverkad tidigast sommaren 1739, men troligare under (förra halvan av) 1740-talet.

Båten är 2,8 m lång och varje halva 0,4 m, varför den totala bredden i aktern är ca 0.8 meter. Bottnen är tydligt flathuggen. Det är angeläget att den uppdragna båtdelen läggs tillbaka på sjöbottnen, så att den kan bevaras!
Vänd upp och ner för provtagning.


Noter

1. T, t-testvärde, är ett statisktiskt mått på säkerheten i en datering. T bör för den använda normaliseringsmetoden, "prop2yers" normalt överstiga 6 för att vara rimligt tillförlitligt, se Axelson, T. &al: What is a good TTest value to ensure a dating?
2. 1709 har ofta extremt tunn eller helt saknad ring och 1708 och 1709 är smala i de andra proven från denna båt, så att ringen 1709 partiellt saknas är knappast otroligt
3. Om det problematiska provet 1b inkluderas i medelkurvan, sjunker T-värdet till under 6 mot SödraDalarna, om det däremot utesluts, och bara används för att positionera 1a ger hela medelkurvan fortfarande T>6.3 över 70 år



Denna och andra dendrokronologiska studier av T. Axelson återfinns på taxelson.se/dendro/obj/

Mätdata (ringbredder)

visa som diagram
RVbj   1 Logboat in Bysjön, Rättvik                          PISY
RVbj   2 Sweden       Pinus sylvestris   310m  6052N1509E          1669 1738
RVbj   3 T. Axelson
RVbj    #### 1b is problematic probably due to missing ring 1709, but the distance of 
RVbj    #### about -15 rings to 1c is in accordance with high resolution photos of object.
RVbj1a  1720   390   309   347   292   341   373   226   277   347   288
RVbj1a  1730   216   172   167   235   267   256   193   229   188   999
RVbj1a  #### +ew
RVbj1b  1705   298   218   222   169  -999
RVbj1b  1710   177   256   327   297   338   336   312   319   236   331
RVbj1b  1720   381   175   212   200   315   327   171   222   318   277
RVbj1b  1730   190   162   128   281   263   293   999
RVbj1b  #### +ew
RVbj1c  1682   543   462   368   236   405   343   217   211
RVbj1c  1690   202   305   318   250   395   335   310   341   373   365
RVbj1c  1700   341   220   301   269   274   235   197   182   146    97
RVbj1c  1710   182   278   318   477   280   335   385   360   299   239
RVbj1c  1720   233   999
RVbj1c  #### +ofullst
RVbj1d  1669   282
RVbj1d  1670   351   296   335   360   288   356   296   313   470   381
RVbj1d  1680   390   409   434   423   352   271   364   320   186   195
RVbj1d  1690   188   286   290   239   415   345   352   326   345   345
RVbj1d  1700   352   189   275   240   205   233   216   999
RVbj2a  1703   163   197   212   199   224   148    72
RVbj2a  1710   127   275   311   305   193   231   254   212   148   131
RVbj2a  1720   167   203   313   292   330   411   315   350   999
RVbj1m  1669   282
RVbj1m  1670   351   296   334   360   288   356   296   313   470   381
RVbj1m  1680   390   409   489   443   360   254   384   331   202   203
RVbj1m  1690   195   296   304   244   405   340   331   334   359   355
RVbj1m  1700   346   204   288   224   225   227   204   203   147    85
RVbj1m  1710   155   276   315   391   236   283   320   286   223   185
RVbj1m  1720   263   256   330   292   336   392   271   314   347   288
RVbj1m  1730   216   172   167   235   267   256   193   229   188   999
RVbj1m  #### Members=RVbj1a+RVbj1c+RVbj1d+RVbj2a;